Pages

RSS Feed

Friday, December 16, 2011

speak the truth


dalam satu drama,,

ada seorang pediatrician yang misdiagnosed seorang budak menyebabkan kaki budak tu kena potong. budak tu datang clinic sebab patah kaki lepas main bola..dan pediatrician pun buat la x-ray..but unfortunately the pediatrician missed a tumor in his leg..and when he came back a few months later, another doctor discovered the tumor.

and then,lepas bincang dengan pihak hospital,pihak hospital buat keputusan yang tak perlu beritahu patient yang pediatrician tu terlepas tengok x-ray sebab the tumor was so small at that time dan mungkin saje boleh terlepas pandang.

but as a doctor,mesti la doctor tu rasa bersalah sebab dah memang salah dia tak tengok betul-betul..so,dia decided nak take over the case..dia nak beritahu patient tentang dia yang terlepas pandang,tapi dia tak ada kekuatan dan tak tercakap..and dia sendiri dah pergi jumpa oncologist dan sanggup bayar untuk rawatan budak tu dan sanggup kerja lebih masa. dia cuba untuk tebus kesalahan dia..

cuma satu silap doktor tu,
dia takk cakap kesalahan dia awal-awal sehinggalah doctor yang jumpa tumor tu tetiba je sesuka hati beritahu mak bapak patient tentang kesalahan doktor tu.

apa lagi, mengamuk la mak bapak patient kat pediatrician tu bila tahu kisah sebenar..

dan dua-dua doktor pun berperang la jugak..

doktor yang jumpa tumor tu sebenarnya sendiri ada masalah yang mana dia takut untuk beritahu orang ramai yang ketua dia kurang pentingkan patient, contoh biarkan aje patient yang teruk mati tanpa berusaha untuk selamatkan. dia takut untuk beritahu kebenaran sebab ketuanya tu dipercayai ramai.dan kalau dia bersuara takkan ada orang akan percaya dan akan menjatuhkan karier dia sendiri..

dan bila adanya case ni,dia rasa dia bertanggungjawab beritahu mak bapak patient tu bila dia tahu patient tu masih tak tahu yang pediatrician tu tersalah diagnose.

dia berani beritahu kebenaran yang melibatkan orang lain tapi kebenaran melibatkan dirinya sendiri dia biarkan macam tu sahaja.

dan finally, ada seorang lagi doktor tegur dia,

"the truth is a lot easier to tell when it's not your own career on the line"

dan dia pun tersedar yang dia pun sama sahaja dengan pediatrician tu..

bukan senang kan kalau nak cakap sesuatu yang benar kalau ianya boleh buat sesuatu yang buruk kat diri kita..kita akan jadi takut kalau masa depan kita yang jadi taruhan..
tapi kalau kebenaran tu langsung tak melibatkan kita,,senang saje nak keluar..
betul la tu..
itu fitrah..
tapi kita kena ingat
kita ada Allah..
dan apa yang berlaku masa hadapan memang dah ditetapkan dan pasti yang terbaik untuk kita..
so,speak the truth even if your voice shakes=))


3 comments:

hadi said...

suke2 :)
cite nape?

nunaaz said...

ER season 2=)))

eR said...

wahhhh....cter yg best...smgt je nk tgk er....hehe