Pages

RSS Feed

Saturday, June 26, 2010

*lagi-lagi exam*


semakin cuak...baru lepas satu stesen oral,ada 1 stesen lagi untuk exam oral pharmacology ni...haih,kepala pun dah saturated...tak tau mana satu yang harus di tekankan..tengok bab ni,rasa macam nak tengok bab lain...pening dengan perut yang dah siap nyanyi lagu keroncong..

kalau doktor tadi,dia banyak tanya pasal buku 2,tapi ada jugak dia tanya buku 1(buku pharmacology ada 2 ok)
jadi,aku tak tau buku mana dia akan tanya walaupun ura-ura dari group lain yang doktor sama banyak yang kena buku 1..

semua yang keluar dari bilik doktor 2 ni pun nampak muka macam berkerut giler..susah sangat ke?

"doktor tanya skeletal muscle"

ohho~aku memang fail la kalau bab ni..tak tekan sangat..masa written pun bace macam tu jer,sebab bab ni masuk mcq jer..huhu

takpe-takpe..still ada masa lagi..tengok sempat lagi...


"doktor tanya buku 2...phenytoin,insulin,fentanyl..bla.bla..bla..."

cuak-secuaknya..mana satu nih..tadi tanya buku dua dah,takkan buku 2 lagi?

semua keluar dari bilik doktor buat muka pening..

doktor nak detail..
doktor tanya soalan berangkai..
pastu takleh tolong partner..
doktor tak senyum pun...

dan aku..semakin bertambah nervous,dan palpitation dan tachycardia~perlu ke ambik beta blocker ke nk hilangkan effect tachycardia nih?

pokok pangkalnya,setiap orang dapat soalan lain..jadi tak guna jugak kalau just revise soalan yang orang lain dah kena...jadi,yang penting waktu tu tawakal dan revise je ape yang rasa nak revise...

tiba giliran aku,dengan lafaz bismillah,masuk ke dalam bilik doktor...


"ok,tuan,tell me the mechanism of aminoglycoside(antibiotic).."

aku senyum..rasanya soalan dia taklah susah sangat.

"it is an antimicrobial......blablabla"jawabku dengan penuh yakin...

"ok,what about its side effect?"

side effect?eh ape dia ha?tadi ingat..kenapa tak ingat pulak nih?

senyap...

dan doktor bagi masa untuk aku fikir apa dia side effect sambil dia tanya partner aku..

waktu tu,baru la rasa,mungkin awal-awal tadi masa doktor sebut aminoglycoside tu,aku terlalu yakin aku boleh jawab...sedangkan ilmu tu ilmu Allah..senang je Allah hilangkan dari kepala otak aku walaupun dah beribu kali (exaggerate kejap) baca tentang aminoglycoside tu...

mohon Allah tenangkan hati yang dah kacau bilau...dan search balik tempat letak maklumat tu dalam kepala dan ingat balik isi-isi buku...

syukurAlhamdullillah,Allah tolong aku lagi..dan Dia kembalikan balik ingatan aku tu..dan akhirnya,aku dapat jugak bagi tau apa dia side effect dia dengan jelas...terima kasih Allah..

jadi peringatan untuk diri sendiri,

jangan terlalu yakin, takut nanti bila keyakinan kita tu boleh memakan diri kita sendiri..

tapi jangan pula kita terlalu tidak yakin pada diri kita yang boleh buat kita hilang kekuatan untuk buat sesuatu padahal kita mampu lakukan.....

Alhamdullillah....

next~oral microbe~

0 comments: