Pages

RSS Feed

Tuesday, October 22, 2013

Mesirdanmalaysia

Sayu sungguh bila baca status adik-adik junior yang pergi meninggalkan bumi mesir... 
mereka menyambung pelajaran yang berbaki di malaysia..
sungguh,,jah disudut hati, rasa amat bersyukur yang amat kerana tidak perlu untuk buat keputusan dan tidak perlu untuk memilih untuk sambung belajar di mesir atau di malaysia..,kerana, pasti aku takkan setabah dan secekal itu untuk buat keputusan yang amat susah itu...
Dan bila ada yang bertanya pendapat, malaysia atau mesir? 
  tak dapat tolong mereka buat keputusan...
diri ini sudah amat menyayangi university sendiri,
 dan ingin keluar sebagai graduan university...
univeriti yng aku habiskan usiaku selama bertahun-tahun lamanya...

tapi, faktor keselamatan, faktor keamanan, perlu diambil kira..
ketidakstabilan politik mesir mungkin tak dapat menjamin perjalanan belajar disini.
faktor keluarga dan juga peluang keemasan dari pihak penaja yang menawarkan tempat yang sukar untuk dapat di malaysia, orang kata macam tak logik la nak tolak.. dan siapa tak nak belajar di tempat yang terbaik?

Dari segi belajar
Mesir dan malaysia, dua-dua ada kelebihan masing-masing..
Dan tak nafikan, malaysia adalah tempat terbaik untuk belajar bidang perubatan.. jauh lebih baik dari mesir dan semua negara lain kerana tempat yang terbaik untuk belajar perubatan adalah ditempat yang kita akan praktikkan.. dan pasti terjamin dari semua segi..

Namun, jangan pandang rendah dengan mesir.. 
ya, mungkin tak sehebat di malaysia, mungkin sahaja graduan mesir dikutuk-kutuk tak tau itu dan ini bila bekerja,  tapi bangga untuk aku katakan, ada perkara, aku mungkin takkan jumpa dan takkan belajar di malaysia walau sehebat manapun bidang perubatan di malaysia... .. bangga jugak dapat belajar dari doktor2 hebat tapi super duber humble..
Dan pengalaman belajar dan berada di tempat orang, walaupun kadang2 mulut kata benci dengan suasana mesir yang memeningkan kepala, tapi jauh disudut hati, aku sayang mesir :)
Walau dimana jua kita berada, itulah tempat yang terbaik untuk kita...
Kerana setiap apa yang berlaku pasti ada hikmahnya..
Selamat pulang dan selamat maju jaya buat adik-adik sekalian.. walaupun dimana jua anda selepas ini,  jangan lupakan yang anda juga pelajar mesir..anda pernah belajar di mesir..


0 comments: